- InShight(2022-2024)
InSight: 분절된 실재의 풍경
‘인사이트’는 실제 화성의 풍경, 지구에서의 연출, 3D 모델링을 불규칙하게 열거하여 실재와의 경계를 흐릿하게 만들고, 우리가 알고 있는 실재에 대한 인지혼란을 유도한다. 다양한 제작 방식으로 묘사된 화성의 풍경들은 미디어로부터 생성되는 시각적 경험이 어떻게 실재를 대체하는지를 묻고 있다.
화성의 풍경은 단순히 척박한 미지의 땅을 탐사한 기록물이 아니라 신우주산업의 맥락에서 기술적 진보와 비전을 상징하는 기호로 작동한다. 현대 소비사회에서 기술적 이미지가 자율성을 가지고 실재와 분리된 독립적 존재로 작동하고 있음을 의미한다. 이제 이미지는 단순히 본다는 것에 의의를 두는 감각적 요소가 아니다. 그것은 기호와 서사를 구축하여 현실을 재구성하는 도구로 기능한다.
아울러 이 작업은 사진과 재현 이미지의 지표에 대한 방향성을 알려주기도 한다. 탈매체화 된 재현 이미지는 사진과 비사진적 이미지 간의 경계를 허물며 그 자체로서 독립적 실체로 기능한다. 이러한 변화 속에서 재현 이미지는 실재 너머의 자율적인 서사를 형성하며 현실을 재구성한다. 시각적 경험은 새로운 기호 체계에 돌입하고 있으며, 사진은 기술적·서사적 가능성을 실험하는 도구로 자리 잡는다.
2018년 InSight 로버의 고해상도 카메라가 보여준 화성에는 맑은 날에는 얇지만 푸른 대기가 있었고, 언덕 곳곳에는 갈색과 회색 암석이 있었다. 푸른 노을과 에메랄드 빛 얼음도 있었다. 그것이 낯선 경관인 이유는 우리가 아는 화성의 모습이 영화 < 마션 >처럼 붉은색 필터로 강조된, 극적인 판타지 이미지였기 때문이다. 이러한 시뮬라크르의 왜곡은 미디어가 현실을 재구성하여 비현실적인 서사를 강조하는 현대 소비사회에서의 스펙터클 생산 방식을 보여준다. 장 보드리야르는 “우리가 기표와 허상에 노출되어 있고, 흐름은 진실을 감추고 있다. 현대 소비문화와 자본주의 속에서 우리의 삶 자체가 시뮬라시옹이라는 역설을 인식하고 처절하게 비판하는 것이 인류가 발전할 길이다”고 언급하며 미디어 수용에 있어 수동적인 대중을 비판하고 나아가야 할 길을 정의한다. 화성 탐사 로버 InSight의 ‘통찰(insight)’과 ‘들여다보다(in sight)’의 중의적 의미를 기반으로, 작업 ‘인사이트’는 집단적 열광을 일으키는 옐로우 미디어를 비판하며 뉴스페이스 시대가 제시하는 유토피아가 비실재성을 은유한다.
"InSight" irregularly lists the actual landscape of Mars, Earth-based staging, and 3D modeling, blurring the boundaries with reality and causing cognitive confusion about the reality we know. The Martian landscapes depicted through various production methods question how visual experiences generated by media replace reality.
The Martian landscape is not just a record of exploring a barren, unknown land; it acts as a symbol of technological progress and vision within the context of the new space industry. This suggests that in modern consumer society, technological images operate independently as autonomous entities, separated from reality. Now, images are no longer merely sensory elements valued for their visual presence; they function as tools to reconstruct reality by building signs and narratives.
Furthermore, this work also offers direction for the signs of photographs and representational images. The de-medialized representational images break down the boundaries between photographic and non-photographic images, functioning as independent entities themselves. In this transformation, representational images form independent narratives beyond reality and reconstruct the world. Visual experiences are entering a new system of signs, with photography becoming a tool to experiment with technical and narrative possibilities.
In 2018, the InSight rover’s high-resolution camera revealed that Mars had a thin but blue atmosphere on clear days, with brown and gray rocks scattered across the hills. There were also blue sunsets and emerald-colored ice. The reason these landscapes felt unfamiliar is that the Mars we know has been depicted through cinematic, red-filtered dramatic fantasy images like those in The Martian. Such distortions of simulacra show how media reconstruct reality and highlight unrealistic narratives, showing the spectacle production in modern consumer society. Jean Baudrillard stated, “We are exposed to signs and illusions, and the flow hides the truth. In modern consumer culture and capitalism, recognizing and critically addressing our lives as simulacra is the path for humanity to progress.” This defines the path forward, criticizing passive audiences in media consumption.
Based on the dual meaning of "insight" and "in sight" from the Mars exploration rover InSight, the work "InSight" critiques yellow media that stir collective excitement, while suggesting that the utopia presented by the New Space era metaphorizes unreality.